donderdag 23 mei 2013

Riichi Laddercompetitie van start     

ridderkerk2

RIDDERKERK, 4 mei - De Riichi Laddercompetitie is van start gegaan. In Ridderkerk kwamen zestien deelnemers bijeen voor de eerste aflevering van vier hanchan. Doel van de competitie: de routine en het spelniveau van de Nederlandse riichispelers verhogen, met het oog op het komende Europese Kampioenschap, dit najaar in Oostenrijk en - wellicht - het wereldkampioenschap in Parijs volgend jaar. Winnares van de eerste ronde werd Anneke Keyl. 

Onze Nieuwsbrief

Ontvang HTML?

‛Automatische mahjongtafels op het WK 2010’

Barend Reijn met automatische mahjongtafelUTRECHT - Op het wereldkampioenschap 2010 in Utrecht moet gespeeld worden met automatische mahjongmachines. En Barend Reijn, die als bijverdienste in dergelijke apparatuur handelt, heeft een plan bedacht dat dit financieel haalbaar maakt. Bovendien kunnen daardoor, zo zegt hij, tientallen mensen in Europa op een voordelige manier aan zo'n prachtapparaat komen.

Barend handelt sinds enige tijd in automatische mahjongtafels. In Japan, maar ook in China, staan ze op tal van plaatsen waar mahjong wordt gespeeld. In Europa, waar sowieso veel minder mahjong wordt gespeeld, zijn ze veel zeldzamer. Hier zijn geen mahjongsalons, en hotels met een zaal waar de gasten kunnen mahjongen zijn dun gezaaid.

Toch slaagt Barend erin zijn apparaten te slijten. Hij is begonnen met er vijf naar Nederland te halen. "Inmiddels zijn ze alle vijf verkocht. Ik ben nu bezig de volgende vijf à tien tafels hier naar toe te halen. Wel weer een enorm circus om dat voor elkaar te krijgen."

Hij heeft er in maart een speciaal bedrijfje voor opgericht: Yovado Mahjong. Zijn klanten zijn tot nu toe uitsluitend particulieren, zowel in Nederland als in Duitsland. Barend: "Tot dusverre heb ik geen klachten gehad over het functioneren van de tafels, dus dat is een goed teken. Ik heb er zelf ook een thuis staan, en het is echt een verademing om daarop te spelen."

Zestig tafels

Normaal gesproken kost een automatische mahjongtafel ruim 1000 euro.  Maar, zo oppert Barend: als ik er voor het wereldkampioenschap een hele partij laat komen, dan kan ik een veel lagere prijs vragen bij mijn Chinese leverancier, en de verzendkosten per tafel nemen ook sterk af. Bovendien: als die apparaten na het WK kunnen worden verkocht, kost de hele transactie de bond nauwelijks meer dan de organisatie nu kwijt is aan nieuwe mahjongspellen, die sowieso moeten worden gekocht."

Hij wordt nu pas echt enthousiast: "We laten in China een 'world championship edition' van zo'n tafel maken, met het logo van WMC en sponsors erop. Ik schat dat we er zo'n zestig nodig zullen hebben: er zijn 220 deelnemers, dat zijn er 55, plus vijf reservetafels. dus we kunnen een volle container naar Rotterdam halen. Door de grootte van de order kan ik ze veel goedkoper hier naar toe halen, dit scheelt enorm in de kosten. De mahjongbond hoeft dan ook geen spellen meer te bestellen, want die worden met de tafels meegeleverd."

Verkoop

Cruciaal in het plan van Barend Reijn is dat de tafels vóór het WMC moeten worden doorverkocht. Belangstellenden kunnen dan tegen een zeer aantrekkelijke prijs een automatische tafel kopen, die ze pas na het WMC krijgen. Hij geeft toe dat de verkoop wel een behoorlijke klus zal worden. De Nederlandse Mahjong Bond zou een afspraak moeten maken dat de deelnemende landen er ieder tien afnemen.

Hij heeft zijn voorstel voorgelegd aan het organiserend comité van het WMC 2010. Wordt dus in ieder geval vervolgd.

Advertentie

Mahjong Nieuws | Copyright © 1997-2013 | Over Ons | Sitemap