MESTRE - Weet je waarom de Nederlanders het zo goed hebben gedaan op het OEMC? Eveline Broers kijkt me onderzoekend aan.
“Voor een deel door het wegblijven van de Chinezen en een paar sterke Fransen”, probeer ik. Dat is niet wat Eveline bedoelt.
“Doordat we dankzij riichimahjong meer gewend zijn geraakt aan met gesloten spelen?”, zeg ik, want daarover heeft ze het eerder gehad. Ook dat is niet wat Eveline bedoelt.
Ze leunt achterover en zegt: “Stenen met cijfers.”
We staan in de lounge van het Laguna Palace hotel in Mestre, de locatie waar zich de afgelopen dagen het OEMC2011 heeft afgespeeld. Een succesvol toernooi, daar zijn we het over eens. We kregen waar voor ons geld: prima ontvangst, eten voortreffelijk, geweldige, ontspannens sfeer. En: prima successen van de Nederlanders:
Voor het eerst een Nederlandse speelster op het erepodium: Evelines clubgenote bij de Negen Poorten Leni Janssen werd derde. Daarnaast een speler in de top-tien (Janco Onnink) en nog twee speelsters in de top-twintig (behalve Eveline zelf op 15 ook Yvonne van der Heide op 17). De tweede teamprijs ging naar de Negen Poorten (aangevuld met een Italiaanse speler).
Fractie

Of het relatieve succes iets met stenen met cijfers te maken heeft, is moeilijk te zeggen. De meeste mahjongspelers die er hun mening over geven, betwijfelen het sterk. Zelfs let ik nooit op de cijfers: de beeldzijde van een mahjongsteen is voor mij een plaatje geworden dat ik meteen herken . Maar het is mogelijk dat bij sommige spelers de aanwezigheid van een Arabisch cijfer toch helpt. Eveline zegt dat het herkennen net ietsje vlugger gaat als er een cijfer gegraveerd staat in de rechter- of linkerbovenhoek. “Ik had het laatst met iemand hierover en die zei ook: wat een onzin. Maar prompt maakt die even later een verkeerde chow: bamboe 1-2-2. Ik ben ervan overtuigd dat het daardoor komt.” Ze legt uit: “Vooral de oudere mahjongspelers zijn opgegroeid met stenen met cijfers. Wij speelden nooit met iets anders. Ik heb het altijd jammer gevonden dat ze op een gegeven moment werden afgeschaft. Je maakt het tóch moeilijker voor beginnende spelers.” Doordat ‘oudere spelers’ soms wel tientallen jaren lang met cijferstenen speelden, zijn die in hun genen gaan zitten, oppert Eveline. Ook al spelen ze tegenwoordig met gemak met stenen zonder cijfers, het kost toch altijd een fractie van een seconde meer om ze te herkennen dan stenen met cijfers. “Toen ik de spellen voor dit toernooi zag, dacht ik meteen: ‘kat in ‘t bakkie”, zegt Eveline Broers. “Weet je, vooral in het begin is het belangrijk. Je moet snel beslissen wat je wilt weggooien. “Ik mag toch wel van mezelf zeggen dat ik redelijk mahjong kan spelen. Maar ik schaam me er niet voor om te zeggen dat het voor mij wel uitmaakt.” Eveline behaalde op het OEMC in Italië een eervolle vijftiende plaats.
Wat zeggen anderen?
Niet veel spelers zijn het eens met Eveline Broers. Enkele worden er zelfs een beetje boos over, alsof Eveline met deze verklaring ontkent dat ze beter zijn gaan spelen. Hier is wat een aantal andere spelers zegt
NIET MEE EENS
Anneke Keyl “Gevoelsmatig vind ik het nogal een rotopmerking naar de Nederlandse spelers toe, en werkelijk waar nergens op slaan, dan had Conny ook wel beter gespeeld toch? (Conny Sheffler kreeg de poedelprijs op het OEMC - red.) “Wij zijn als competitiespelers toch al zo gewend aan spelen zonder cijfers, dat ik denk dat het voor het grootste deel echt niet meer uitmaakt. “Als ik verder voor mezelf spreek: ik heb het spel 35 jaar geleden geleerd zonder cijfers en vind cijfers op de stenen best een beetje irritant (maar ook dat went wel), en speel liever zonder cijfers. “Ik vind het een beetje stemmingmakerij deze stelling en begrijp ook echt niet goed waarom dit nodig is.”
Désirée Heemskerk “Ik kan me niet voorstellen dat dit het verschil maakt in prestaties. Beginners hebben er zeker gemak van, maar ik zou nou niet willen beweren dat de aanwezige Nederlanders beginners zijn. Het is m.i. een reden aanvoeren om de prestaties van de Nederlanders te bagatelliseren. Laten we nou gewoon eens trots zijn op deze prestaties en ik ben van mening dat het niveau in Nederland nu eindelijk iets aan het verbeteren is ten opzichte van andere landen. Inderdaad eindelijk, omdat we als één van de eerste landen in groten getale overgestapt zijn op deze regels, maar de strategie van het NTS nog veel te lang vastgehouden hebben en de prestaties daardoor ver achterbleven. “Overigens vond ik het jammer dat de stenen op dit toernooi van slechte kwaliteit waren, oorspronkelijk was ik van plan een spel aan te schaffen, maar ik heb dit niet gedaan omdat de tekeningen doorliepen. En waar veel mensen - zeker ook de Nederlanders - last van hadden was dat de stenen relatief klein waren. Wat ik overigens wel prettig vond omdat zodoende een kleinere tafel volstaat en daardoor iedereen makkelijker bij alle stenen kan, ook de kleine en dikke mensen…”
Robert Rijnders
"Voor mij persoonlijk werken cijfers over het algemeen storend: zoiets als de ondertiteling bij een film. Je kijkt er toch naar, maar je kan het vaak niet rijmen met wat er gezegd wordt. In dit geval waren de cijfers trouwens zeer duidelijk (door slijtage worden ze vaak slechter leesbaar), dus ik heb er geen problemen mee gehad."
Zeger de Jong “Je zou het denken, maar ik vermoed dat ’t voor mij niet heeft uitgemaakt. Voor mij was een heel jaar Mahjongtime, zonder cijfers en letters, heel productief, omdat ik daarvoor alleen maar één keer in de week op de clubavonden kon spelen. zeker ook het oefenen/spelen in volkomen stilte heeft voor mij het verschil gemaakt.” “O, en ik kreeg het gevoel dat we er ook meer waren als vertegenwoordiging van Nederland, met meer algemene 'teamgeest'.”
Dimphy van Grinsven “Ben het helemaal niet met de stelling eens, maar ja, ik speel in vergelijking tot anderen relatief kort. “Van mij mogen alle cijfers verdwijnen van de stenen, ik vind het een heerlijk rustig beeld. Dat verklaart misschien wel mijn slechte resultaat, hahaha.”
Anton Kösters “Onzin. Dan hadden we bij het OEMC 2005 in Nijmegen toch wel met 8 mensen in de Top 10 moeten staan. (Daar werd gespeeld met stenen met cijfers - red.) Bovendien spelen de Italianen tot op heden ook overwegend met stenen met cijfers. En waar zijn zij dan gebleven??”
Janco Onnink “Voor mij zit het succes wel in de cijfers, maar niet de cijfers op de stenen. Ik hecht (veel) meer waarde aan de statistiek en de kans op een winnende combinatie. De resultaten van de Nederlanders worden volgens mij verklaard doordat we een duidelijk onderscheid hebben tussen recreatief en competitief spelen. Daarnaast nemen meer Nederlanders deel aan internationale toernooien en daar leer je ook veel van. Daarnaast zijn er een aantal Nederlanders die ook specifiek voor het OEMC hebben geoefend/getraind (wel met stenen zonder cijfers) en dat levert ook goede resultaten.” P.S: de mahjongbond heeft nu prachtige grote stenen (zonder cijfers) en die ga ik echt niet vervangen door nieuwe spellen…”
Cees van den Brink “Wat een gelul om te zeggen dat het veel makkelijker is geweest. Wij ouderen hebben het spel in het 'verre' verleden geleerd met cijfers. Wij waren dan ook fel tegen spelen zonder cijfers en waren bang en onzeker om dat te leren. “Tegenwoordig spelen wij liever zonder cijfers, dat houd je scherp. Het is zelfs zo, dat als we met cijfers spelen, we naar het karakter kijken en de vorm daarvan. We zien heel het cijfer niet. “Al die karakters staan als het ware op je interne harddisk en bij het herkennen van dat karakter kan je de juiste steen pakken of weggooien. “Verder kunnen we niet ontkennen dat het met cijfers spelen iets makkelijker is maar heeft dat niet te maken met je eigen onzekerheid? Als je overtuigd ben van je eigen kracht, emotie en natuurlijk 'wong' dan maakt het niet uit. “En... ten slotte, als er één zonder cijfers kan spelen is het Leni wel.”
MEE EENS
Hanneke Morel “Ik weet niet of dat aan het succes heeft bijgedragen, maar ik speel met cijfers erop rustiger. Heb toch iets sneller het overzicht. Met name bij de tekens.”
Gerda van Oorschot “Ik ben het eens met de conclusie van Eveline. Ik kan ook prima spelen met stenen zonder de westerse cijfers, maar dat vergt toch net een beetje meer concentratie. “En de snelheid op dit toernooi met het wegleggen van de eerste steen is echt wel anders dan op een regulier toernooi in Nederland en dan heb ik door de cijfers toch sneller de mogelijkheden van mijn hand gezien om met die snelheid mee te gaan. “Op zaterdag speelde ik aan een tafel waar we de 16 games in 84 minuten gespeeld hebben!”
Wil je ook reageren? Vul het formulier hieronder in!
|
Maar in tweede instantie (na er over nagedacht te hebben) denk ik dat het met verandering te maken heeft. Vroeger toen we NTS speelden hoorden er gewoon cijfers op de stenen, we speelden toch in Nederland? Nu we MCR hebben omarmd en we internationaal spelen vind ik dat we op een EK en/of WK ons internationaal moeten gedragen en spelen met stenen zonder cijfers.
Ik was zelf heel verbaast dat dit toernooi is georganiseerd met deze stenen.
Ik vind dat je zeker als competitiespeler niet over de invloed van cijfers op de stenen moet discussieren, dat is de vorm; voor mij is de inhoud belangrijker: lekker een potje mahjong spelen!
En de wong van Lenie? Dat had m.i. niks uitgemaakt; cijfers of niet, ze heeft een goed toernooi gespeeld, proficiat!
Al jaren is er een discussie over het spelen met cijfers op de stenen, ik ben van mening dat goede Mahjongspelers geen baat hebben met spellen met cijfers. Het gaat om inzicht en het herkennen van mogelijkheden, misschien zijn de Nederlanders hierin wel beter geworden.
Staan ze er wel op, dan negeer je dat gewoon. Sommigen hebben er kennelijk baat bij. Zoals het gezegde gaat: je moet mahjongen met de riemen die je hebt.